Темы

Майстар з Калюгі

Майстар з Калюгі

На днях мы з калегамі назіралі сапраўдны цуд: літаральна ў нас на вачах за некалькі хвілін з камяка гліны майстар стварыў круглую місу для выпякання. Праз некалькі дзён, пасля прасушвання і абпалу, гэта будзе прыгожы надзейны посуд, прасякнуты цеплынёю чалавечых рук, які гаспадыня зможа паставіць і ў духоўку, і ў звычайную вясковую або сучасную мікрахвалевую печку.
Такіх вырабаў Дзям’ян Каптур, сустрэча з якім і падарыла нам гэты цуд, за апошнія шэсць гадоў зрабіў тысяч 15, а мо і болей, спецыяльнага ўліку ганчар не вядзе. І аб сваім занятку ён адзываецца сціпла:
— Я звычайны рамеснік, я раблю просты посуд для простых людзей.

На самой справе захапленняў у жыцці майстра было шмат, а прафесія ў яго дык і зусім сур’ёзная і далёкая ад ганчарства: інжынер па сельскагаспадарчай тэхніцы. Але праца па профілі не прыносіла задавальнення і душэўнай гармоніі, горш таго, з цягам часу ўзнікла стойкае адчуванне, што жыццё праходзіць недзе за межамі рабочага кабінета. Да таго ж аднойчы ў Кіеве, дзе Дзям’ян удзельнічаў у тэатральнай пастаноўцы ў якасці музыканта (так-так, і такая старонка ў яго жыцці была), ён звярнуў увагу на звычайны фабрычны кафель, што служыў дэталлю інтэр’ера.
— Гэта было нейкае азарэнне, проста ў секунду я зразумеў, што буду займацца керамікай. Цяпер я гэтым жыву: ці сам працую на ганчарным крузе, ці вучу іншых, ці знаёмлюся са спецыяльнай літаратурай… Я фанат керамікі, — расказвае Дзям’ян.
Першы час пасля звальнення з завода, прызнаецца ганчар, было цяжка, бо не адразу ж сталі з’яўляцца такія вырабы, на якія глядзіш і разумееш: нічога ні дабаўляць, ні адымаць не трэба. Цяпер майстар выпрацаваў свой почырк, яго імя стала вядомым, а вырабы карыстаюцца попытам. Больш таго, Дзям’ян ужо і сам дае ўрокі, а некаторыя яго вучні ўжо адкрылі свае майстэрні.
У “асартыменце” таго, што робіць ганчар, чаго толькі няма — усё, што можа спатрэбіцца ў побыце, ад звычайных кубачкаў да незвычайных (для нас, а нашы продкі такімі часта карысталіся) рукамыйнікаў. Хаця тут як сказаць, і кубачкі таксама не зусім звыклыя — са спецыяльнымі выемкамі для пальцаў, даволі зручна. Усё можна паглядзець (у майстра ёсць свая старонка “ВКонтакте”) і набыць па даволі дэмакратычных цэнах.
Мяне зацікавіла, ці ставіць майстра на сваіх вырабах спецыяльны знак-подпіс. Дзям’ян усміхаецца:
— Не, не стаўлю. Па-першае, як ужо казаў, у кожнага майстра свой почырк і яго вырабы адметныя ад іншых, а яшчэ арыентуюся на тыя старадаўнія ганчарныя вырабы, што трапляюць мне ў рукі, — на іх мясцовыя майстры ніякай адзнакі не ставілі.
Год назад Дзям’ян Каптур разам з сям’ёй перабраўся ў Калюгу, што ў нашым раёне. Сюды ў дзяцінстве бацькі прывозілі хлопчыка на кожныя канікулы. Побач з домам, дзе жылі бабуля і дзядуля, ён і купіў свой домік.
— Асвоіцца ў вёсцы было няцяжка. Я з дзяцінства вучыўся ўсяму ад дзеда, таму магу і дровы нарыхтаваць, і сена накасіць. Вобразна кажучы, у мяне ў галаве ўсе праграмы гэтыя запушчаны, і я проста ўспамінаю, як што рабіць, а не вучуся зноўку. У нас тут добра, бачыце самі, свежае паветра, птушкі, на самым двары растуць грыбы, тут жа развялі невялікі агародзік. Я кожны год у дзяцінстве збіраў лекавыя травы, бабуля навучыла мяне правільна іх сушыць і заварваць (падчас размовы гаспадары прапанавалі нам духмяны напой з іван-чаю —аўт.). Мая Катруся хлеб пячэ ў рускай печцы, па пяць караваяў адразу на ўвесь тыдзень, у ручнікі заверне — асалода…
Разам з жонкай Кацярынай і дачушкай Дар’яй Дзям’ян шмат падарожнічае, яны бываюць на розных фестывалях і кірмашах у Беларусі і за яе межамі, наведваюць рамеснікаў-аднадумцаў.
— Гэта дае магчымасць не быць зацягнутымі ў руціну, развівацца, мы заўсёды імкнёмся пазнаёміцца з другімі майстрамі, вяртаемся дадому акрыленыя, з новымі ідэямі. Увогуле, мяне цікавіць кераміка ў розных рэгіёнах краіны, бо ў кожным месцы ганчарства развівалася па-свойму, адсюль іншыя тэхнікі, прыёмы. Тут у мяне ёсць невялічкі дамашні музей, калекцыя керамікі Глушчыны, з навакольных вёсак прыносяць чыгункі, гладышы і іншае, што захавалася ў людзей. Ведаеце, на пачатку ХХ стагоддзя ў Беларусі было чатыры с паловай тысячы ганчароў, была ганчарная арцель і ў Гарадку, закрылася яна толькі ў 82-м годзе, — працягвае расказваць Дзям’ян.
Некалькі год назад на фестывалі ў палескай вёсцы Гарадная (цэнтр ганчарнай культуры, на пачатку мінулага стагоддзя тут, лічы, у кожнай сям’і быў свой ганчар — недзе 500 чалавек займалася гэтым рамяством) Дзям’ян паглядзеў, як складзены горн (печ для абпалу керамічных вырабаў — аўт.), і зрабіў дома такі ж самы.
— Нічога прынцыпова новага за гэты час у ганчарстве не з’явілася. Гэты горн такі, якім карысталіся і 3000 гадоў таму, толькі тады былі глінабітныя, а мой складзены з цэглы. У апошні час я захапіўся чарнадымленай керамікай, гэта больш складаная тэхніка абпалу, а ўвогуле самая традыцыйная для Беларусі.
Новыя ідэі, планы з’яўляюцца пастаянна, думаю, што з цягам часу зраблю другі горн, разлічаны на больш высокія тэмпературы. У далёкіх планах хацелася б скласці анагаму — японскую печку, абпал у якой дае цікавы эфект. Калі казаць без падрабязнасцей, за кошт таго, што попел пад уздзеяннем вельмі высокай тэмпературы плавіцца і асядае на вырабы, атрымліваюцца створаныя не рукою чалавека, а самою прыродаю ўзоры. У Беларусі такіх печак няма, гэта вышэйшы пілатаж у кераміцы, якога я спадзяюся дасягнуць.
Прынамсі, менавіта пасля гэтых слоў гаворка сама сабой перайшла на мары, бо творчы чалавек не можа не марыць.
— Аб чым мару? Хачу стварыць тут у сябе цэнтр керамікі, гэта цалкам рэальная задумка. Цэнтр у тым сэнсе, што перыядычна тут будуць збірацца керамісты з розных мясцін, на некалькі дзён-тыдзень, а па выніках можа быць наладжана нейкая выстава вырабаў. А ўвогуле… Гады чатыры назад і гэта (паказвае на сваю сядзібу) было марай… А яшчэ пяць гадоў назад — і свая майстэрня. Сябры падарылі грошай на горн, на ганчарны круг. Таму, бачыце, мары здзяйсняюцца, галоўнае — рабіць тое, што хочаш, і жыць у гармоніі з самім сабою.
Алена ВАЛОШКА
Фота Сяргея РУДЗІНСКАГА

Последние новости

Общество

День призывника состоялся в Глуске

24 апреля 2024
80 лет освобождения Беларуси от немецко-фашистских захватчиков

Путь к Победе. Хроника освобождения Беларуси (1943—1944)

24 апреля 2024
Общество

Внимание! Нужна помощь в поисках человека!

24 апреля 2024
Актуально

Районный день охраны труда прошел в Глуске

23 апреля 2024
Общество

Анжела Полупанкова: всё происходящее на ВНС буду рассматривать с точки зрения защиты человека-труженика

23 апреля 2024
Власть

Говорят делегаты ВНС. Председатель Глусского райисполкома Алексей Журавлёв

23 апреля 2024
Общество

Дмитрий Махунов: ВНС — это возможность участвовать в принятии стратегических решений на благо государства

23 апреля 2024
Общество

Говорят делегаты ВНС. Директор Глусского районного музея Наталья Акулич

23 апреля 2024
Общество

Труд во имя памяти. В республиканском субботнике поучаствовало три с половиной тысячи глусчан

23 апреля 2024
Актуально

Главные задачи Всебелорусского народного собрания

23 апреля 2024

Рекомендуем

Власть

Алексей Журавлёв назначен председателем Глусского райисполкома

22 апреля 2024
Есть вопрос? Есть ответ!

На связи с читателем. Кто должен строить гнезда аистам?

15 апреля 2024
80 лет освобождения Беларуси от немецко-фашистских захватчиков

Общереспубликанская акция «Разам з мастацтвам» прошла в Глусском районе

11 апреля 2024
Актуально

Все в банк! Новый порядок получения пенсий и детских пособий

14 апреля 2024
АПК

Посевная в агрофирме «Славгородский» Глусского района

11 апреля 2024
Общество

Новый состав молодежного парламента избрали в Глуске

12 апреля 2024
Общество

От досуга до спартакиады. «Афганцы» предлагают сделать турнир по бильярду в Глуске ежегодным

12 апреля 2024
АПК

Працоўныя будні ў «Зары Камуны» Глускага раёна

18 апреля 2024