Темы

З блакнотам па раёне. Калюга

З блакнотам па раёне. Калюга

У Глускім раёне на тэрыторыі шасці сельсаветаў размясцілася 107 вёсак. Гэта і аграгарадкі, і сёлы без такога высокага статусу, і проста малыя вёсачкі, якія жывуць сваім асаблівым жыццём у далечыні ад мітусні і шумных дарог. Адзін з такіх населеных пунктаў — Калюга.

З аднаго боку вёску атачаюць лясы і балоты, а з другога па суседстве размясціліся Сельцы, Макавічы, Пагост. Упершыню Калюга ўпамінаецца ў 1626 годзе як сяло ў складзе маёнтка Глуск Дубровіцкі. За сваю шматвяковую гісторыю вёска не раз пераходзіла ад аднаго гаспадара да другога. А ў сярэдзіне ХІХ стагоддзя яе падзялілі паміж сабою адразу тры землеўладальнікі. У 1917 годзе ў Калюзе пражывала аж 503 чалавекі! У часы савецкай улады, як і паўсюдна, тут прайшла калектывізацыя — калгас аб’яднаў 150 гаспадарак. Але ж гэта ўсё сухія лічбы. А вось якімі паўсядзённымі клопатамі жыла вёска, могуць расказаць толькі яе жыхары, што раслі, сталелі тут. Іх жыццё — тая гісторыя, якую не прачытаеш у кнізе.

На сённяшні дзень у Калюзе зарэгістравана тры доўгажыхары: Іван Сцяпанавіч Зубкевіч, Марыя Андрэеўна Каваленка і Марыя Савельеўна Каранкевіч (зараз жыве ў дзяцей у Калацічах). З двума з іх — Іванам Сцяпанавічам (1927 г. н.) і Марыяй Андрэеўнай (1926 г. н.) — мне давялося паразмаўляць.

Старажылы ўспамінаюць, што калісьці ў Калюзе людзей было шмат, а вось цяпер добра, калі некалькі чалавек за дзень на вуліцы сустрэнеш. У 2010 годзе ў вёсцы пражывала 43 чалавекі, у 2017-м — зарэгістравана 29.

З вялікім шкадаваннем успаміналі і Іван Сцяпанавіч, і Марыя Андрэеўна драўляную царкву, якая стаяла ў Калюзе да 1930-х гадоў.

Марыя Андрэеўна Каваленка

— Добра памятаю нашу царкву, — расказвае Марыя Андрэеўна. — Мой тата вадзіў мяне яшчэ малую туды да Прычасця. Шмат абразоў было ў царкве. З навакольных вёсак мноства людзей прыязджала на начную Велікодную службу ды ў іншыя святы. Пазней, калі ішла барацьба з рэлігіяй, з будынка скінулі купалы, некаторыя абразы калюжане забралі, а царкоўныя рэчы ды вялікія драўляныя абразы спалілі. Майго тату, як умелага цесляра, прасілі дапамагчы зрабіць з царквы клуб. Але бацька адмовіўся. Быў ён вельмі набожным чалавекам, не памаліўшыся, есці не садзіўся, а тут яго просяць святое месца разбурыць і зрабіць месца для забаў. Канешне ж, знайшліся іншыя ўмельцы, і ў Калюзе з’явілася забаўляльная ўстанова замест храма. Ніхто з нашай сям’і туды не хадзіў, дарэчы, як і іншыя набожныя калюжане. А некаторыя вяскоўцы песні там слухалі ды пелі, кіно глядзелі, танцы ладзілі. Як гавораць, кожнаму сваё…

Іван Сцяпанавіч Зубкевіч

— Шкада царкву, — кажа Іван Сцяпанавіч. — Я яшчэ малы быў, калі яе разбурылі. Каб уратаваць абразы, я па загадзе дзядзькі лазіў праз вокны ў храм ды здымаў іх. Потым з царквы зрабілі клуб, пазней прыстасавалі яго пад свіран (будынак, прызначаны для захоўвання збожжа. — Аўт.), а потым свіран перабудавалі ў магазін.

Але ўсё ж такі самыя вострыя пачуцці, самыя цяжкія ўспаміны звязаны ў калюжан з Вялікай Айчыннай вайной. На вясковых могілках ёсць абеліск у гонар пяці партызан, якія там пахаваны. У цэнтры вёскі таксама стаіць помнік у памяць 30 вяскоўцаў, загінуўшых на фронце. Вайна закранула кожную сям’ю: калюжскія мужчыны былі партызанамі, ваявалі на фронце, а хлопцы ды дзяўчаты цяжка працавалі ў далёкай Германіі.

— У 1941 годзе мне было 15 гадоў, — працягвае нашу размову Марыя Андрэеўна. — Такіх, як я, падлеткаў і крыху старэйшых хлопцаў ды дзяўчат забіралі на прымусовую працу ў Германію. У нашых мясцінах, напэўна, яшчэ больш за фашыстаў лютавалі паліцаі. У Жалвінцы некаторы час стаяў паліцэйскі атрад Макарава. Вось яны і ездзілі па наваколлі, збіралі моладзь для адпраўкі ў Германію, вышуквалі партызан ды іх сем’і. Ад хапуноў даводзілася хавацца. Спачатку ў лесе ў зямлянках, а потым, калі паліцаі пачалі з немцамі нас па лясах вышукваць, хаваліся дома. У нас у двары стаяла стопка, дзе бульбу захоўвалі. Там печ была: тапілі ў маразы, каб бульба не змерзла. Дык вось маці бульбу ад печы адсыпле, я ў падпечак залезу, яна дошкаю мой лаз закрые, а бульбу ізноў на месца адгорне. Бывала, там і разам з сяброўкаю чакалі, калі пройдзе хапун. Аднойчы я і мой брат не паспелі схавацца. Брата забралі ў канцлагер: не змаглі бацькі выратаваць. Мяне, можна сказаць, адкупілі. Паліцай з немцам і перакладчыкам прыйшлі да нас у хату на досвітку. Паказалі паперку, нешта падобнае на прадпісанне, што мяне забіраюць. На тым немец і паліцай пайшлі з хаты, а пільнаваць і правесці мяне на выган, дзе ўсю моладзь збіралі, пакінулі перакладчыка і мясцовага хлопца. Бацька стаў прасіць іх не забіраць дзіця. На дзіва, яны пагадзіліся — адпусцілі мяне за літр гарэлкі ды кавалак сала. Насупраць нашай хаты стаяла хата майго старэйшага брата, які ў той час ужо быў у партызанскім атрадзе і сям’ю туды забраў. У пачатку вайны ў братаву хату тата пусціў жанчыну-бежанку з шасцю малымі дзецьмі. Мяне паціху перавялі да іх і схавалі там на печы. Але калі жанчына пачула, як па вёсцы вялі да машыны падлеткаў ды моладзь, а бацькі ім услед галасілі, то не вытрымалі ў яе нервы (напэўна, пабаялася за сваіх дзяцей), адправіла яна мяне на гарышча. Там праз акенца мне амаль уся вёска была відаць. Бачыла, як гналі маіх аднагодкаў на выган, як паліцаі і немцы абшуквалі хаты і хлявы: можа, хто схаваўся ды не пайшоў, не выканаў іх загад. Мяне не знайшлі…

Пасля вызвалення вяскоўцаў чакаў яшчэ адзін цяжкі перыяд жыцця — аднаўлялі калгасы, асабістыя гаспадаркі, жанчыны і дзеці чакалі вяртання з фронту сваіх мужоў ды бацькоў. У гэты час, напэўна, не было ў сяле ні аднаго двара, дзе б сытна елі ды адпачывалі. Працавалі ўсе: і дзеці, і дарослыя, і старыя. Як успамінае Іван Сцяпанавіч Зубкевіч, каб не галадаць, прыходзілася іншы раз хадзіць па шчаўе за 10 кіламетраў ад вёскі. Дзецям было не да вучобы — дапамагалі бацькам. Марыя Андрэеўна Каваленка да вайны скончыла толькі тры класы пачатковай школы ў Калюзе. Пасля вызвалення, каб атрымаць закончаную пачатковую адукацыю, год хадзіла ў вячэрнюю школу (лікпункт): удзень працавала, а вечарам вучылася.

— У некаторых маіх аднагодкаў, — гаворыць Марыя Андрэеўна, — і такой адукацыі не было. Не да вучобы — гаравалі з раніцы і да цямна. Сеялі жыта, лён, грэчку — усё, што патрэбна было, каб пракарміцца. Самі кужаль (валокны ачэсанага лёну. — Аўт.) пралі, ткалі, потым самі ж і шылі для ўсёй сям’і адзенне. Да гэтага часу памятаю вельмі прыгожую спадніцу, якую мама мне пашыла з тонкага саматканага фарбаванага палатна.

Быў час у вяскоўцаў цяжка працаваць, быў час, як акрыялі крыху пасля вайны, і святкаваць. Адзначалі, канешне ж, савецкія святы, а таксама рэлігійныя — Вялікдзень, Раство. Як успамінае Марыя Андрэеўна, у іх сям’і заўсёды прытрымліваліся рэлігійных традыцый, напрыклад, усе трымалі пост, хадзілі ў царкву. Яна і зараз імкнецца выконваць заведзеныя калісьці бацькамі сямейныя традыцыі.

Любілі вяскоўцы кірмашы, прымеркаваныя да рэлігійных святаў. У Калюзе кірмаш праводзіўся 22 мая ў дзень Святога Міколы. Госці ішлі з Юзафова, Пагоста, Макавіч ды іншых вёсак. І калюжане ў сваю чаргу таксама хадзілі на кірмашы не толькі ў суседнія сёлы, а нават у Сіманавічы даходзілі. “Зараз жа, у наш час, — са шкадаваннем гаворыць Іван Сцяпанавіч, — такіх шматлюдных ды вясёлых святаў у Калюзе няма. Кожны сам па сабе, у сваім двары ды ў сваёй хаце — усе паасобку”.

Разам былі жыхары Калюгі не толькі ў святы. У 1992 годзе яны агульна змагаліся з напаткаўшаю іх бядою. Тады вёска зведала страшную трагедыю — здарыўся пажар. Згарэла 32 дамы, у агні загінулі дзве жанчыны-пенсіянеркі. Іван Сцяпанавіч успамінае:

— Згарэла палова вёскі ў адно імгненне, і дамы, і маёмасць, і жыўнасць. Вецер перакідваў іскры больш чым на 200 метраў. Я ледзь паспеў выскачыць з хаты. Можна сказаць, што ў адной кашулі людзі засталіся. Другую палову вёскі змаглі выратаваць ад агню. Праз некалькі тыдняў пасля пажару да нас Кебіч (тагачасны Прэм’ер-міністр Беларусі. — Аўт.) прыязджаў — яго верталёт на полі прызямліўся. Пахадзіў ён тут, паглядзеў, што здарылася, з вяскоўцамі пагаварыў. Ну а потым, як кажуць, усім светам нам жыллё адбудавалі.

— Падчас пажару, — успамінае Марыя Андрэеўна, — вецер быў такі моцны, што іскры ляцелі ад палаючых дамоў аж да нашых хат, а гэта метраў 500. На маю, праўда, не трапіла нічога, а вось на дах суседняй хаты прыляцела. Мужчыны своечасова заўважылі, пачалі руберойд зрываць ды на зямлю кідаць, вадою заліваць. Так і выратавалі і суседскую хату, і нашы.

Старажылы ўспамінаюць, што вёска гарэла і раней: адна з калюжскіх жанчын па неасцярожнасці ўпаліла свой хлеў, а ад яго і пайшло гарэць — шмат дамоў у сяле згарэла тады.

Пасля страшнага пажару 1992 года пры ўездзе ў Калюгу быў пастаўлены памятны знак. На жаль, зараз ад яго амаль нічога не засталося — ад часу разбурыўся ці хто дапамог, невядома.

Цяпер адбудаваная Калюга нагадвае заходнееўрапейскую вёску з акуратнымі цаглянымі домікамі. Але людзей на прыгожай шырокай вуліцы ў цёплы летні дзень мы не сустрэлі, ды і ў дварах нікога не відаць было. У другой частцы вёскі, дзе стаяць пафарбаваныя драўляныя хаткі, таксама ні аднаго чалавека. Мабыць, рэдка тут людзі ходзяць, бо трава паабапал вясковай дарогі (якая, дарэчы, ледзь угадваецца) вырасла амаль у рост чалавека. Прырода паступова займае тыя мясціны, якія пакідае чалавек. Але, думаю, Калюга, прынамсі, у бліжэйшы час яшчэ не знікне з карты нашага раёна — дзякуючы дачнікам ды нашчадкам вяскоўцаў яна і далей будзе жыць сваім ціхім, незаўважным для іншых жыццём.

Вольга ЯНУШЭЎСКАЯ

Фота Сяргея РУДЗІНСКАГА

Последние новости

Общество

День призывника состоялся в Глуске

24 апреля 2024
80 лет освобождения Беларуси от немецко-фашистских захватчиков

Путь к Победе. Хроника освобождения Беларуси (1943—1944)

24 апреля 2024
Общество

Внимание! Нужна помощь в поисках человека!

24 апреля 2024
Актуально

Районный день охраны труда прошел в Глуске

23 апреля 2024
Общество

Анжела Полупанкова: всё происходящее на ВНС буду рассматривать с точки зрения защиты человека-труженика

23 апреля 2024
Власть

Говорят делегаты ВНС. Председатель Глусского райисполкома Алексей Журавлёв

23 апреля 2024
Общество

Дмитрий Махунов: ВНС — это возможность участвовать в принятии стратегических решений на благо государства

23 апреля 2024
Общество

Говорят делегаты ВНС. Директор Глусского районного музея Наталья Акулич

23 апреля 2024
Общество

Труд во имя памяти. В республиканском субботнике поучаствовало три с половиной тысячи глусчан

23 апреля 2024
Актуально

Главные задачи Всебелорусского народного собрания

23 апреля 2024

Рекомендуем

Власть

Алексей Журавлёв назначен председателем Глусского райисполкома

22 апреля 2024
Есть вопрос? Есть ответ!

На связи с читателем. Кто должен строить гнезда аистам?

15 апреля 2024
80 лет освобождения Беларуси от немецко-фашистских захватчиков

Общереспубликанская акция «Разам з мастацтвам» прошла в Глусском районе

11 апреля 2024
Актуально

Все в банк! Новый порядок получения пенсий и детских пособий

14 апреля 2024
АПК

Посевная в агрофирме «Славгородский» Глусского района

11 апреля 2024
Общество

Новый состав молодежного парламента избрали в Глуске

12 апреля 2024
Общество

От досуга до спартакиады. «Афганцы» предлагают сделать турнир по бильярду в Глуске ежегодным

12 апреля 2024
АПК

Працоўныя будні ў «Зары Камуны» Глускага раёна

18 апреля 2024