Темы

Адвэнт. Літургічныя і абрадавыя звычаі

     Слова Адвэнт паходзіць з лацінскай мовы – “adventus” і абазначае “прыход”, “надыход”. У старажытным Рыме гэтым словам акрэслівалі афіцыйны прыезд імператара ў сенат ці ў іншую дзяржаўную ўстанову. У хрысціянскай традыцыі Адвэнт з’яўляецца часам радаснага чакання святаў Божага нараджэння, калі да нас прыходзіць Хрыстос, каб прынесці добрую навіну аб збаўленні. У часе Адвэнту мы прыпамінаем першы прыход ў свет Хрыста і чакаем Яго другога слаўнага прыходу, калі Ён у трыумфе вернецца на зямлю, каб даканаць канчатковага суда над жывымі і памерлымі.

  Адвэнтам распачынаецца чарговы касцельны і літурічны год, таксама бярэ пачатак цыкл імшальных чытанняў Старога і Новага Запаветаў. Адвэнт працягваецца 4 тыдні, пачынаючы ад першага тыдня пасля ўрачыстасці Хрыста-Ўладара, да вечару Божага  Нараджэння 24 снежня. Час трывання Адвэнту – ад 23 да 28 дзен. Гэты літургічны перыяд складаецца з дзвюх розных частак. Першая працягваецца да 16 снежня, калі мы больш праз  нашыя малітвы звяртаем увагу на другі прыход Хрыста ў свет. Другая частка – ад 17 снежня да самаго Нараджэння нашага Госпада – гэта час непасрэднага прыгатавання да Святаў, у набажэнствах  акцэнт кладзецца на ўспамін першага прыходу ў свет Хрыста Збаўцы.

  Першыя сляды абыходу Адвенту ў хрысціянскім Касцёле знаходзім у IV веку ў літургіі касцёла ў Іспаніі і Галіі. Вядома, што, пакуль не была дакладна акрэслена дата Божага нараджэння, а гэта адбылося ў другой палове IV веку, Адвэнт не існаваў як звычай.  У Галіі біскуп Тур Перпетуус +490 увеў абавязак посту ў сераду, пятніцу і суботу за тры тыдні да Святаў, пачынаючы ад дня ўспаміну св. Марціна. У Іспаніі звычай прыгатавання да Святаў бярэ пачатак ад 380 года, калі на сінодзе ў Сарагосе было прапанавана вернікам збірацца ў касцёлах штодзенна ад 17 снежня да свята Эпіфаніі 6 студзеня. У Рыме час прыгатавання да Святаў вядомы толькі ад 6 веку. У часы папы Рыгора Вялікага 590-604 Адвэнт працягваўся ўжо 4 тыдні. Гэта быў толькі літургічны перыяд. Ад IX веку ў Рыме Адвэнт прымае эсхаталагічны характар – больш ўвагі прысвячаецца другому прыходу Хрыста.

   Адвэнт не з’яўляецца часам навяртання і пакуты, як Вялікі Пост. Гэта перыяд радаснана чакання прыходу Хрыста, але біблійныя чытанні падчас службы клічуць нас, каб мы звярталі большую ўвагу на нашы адносіны да Бога, нашых братоў і стан уласнай душы, каб мы праз унутраную духоўную аднову лепей прыгатаваліся спаткацца з нованароджаным дзіцяткам-Хрыстом. Святое Пісанне кажа нам: “Пакайцеся, бо набліжаецца Валадарства Нябеснае”. (Мц. 3,2). Таксама: “Прыйшла ўжо гадзіна абудзіцца са сну. Бо цяпер бліжэй да нас збаўленьне, чым калі мы ўверавалі. Ноч прайшла, а дзень наблізіўся: дык адкінем справы цемры і апранемся ва ўбраньне сьвятла, як у дзень, будзем хадзіць прыстойна, не ў пражорлівасьці і п’янстве, не ў калатні ды зайздрасьці; але апранецеся Госпадам Езусам Хрыстом і не дагаджайце целу ў пажадлівасьці”. (Рым.13, 11-14).

   Галоўныя постаці Адвэнту гэта Найсвяцейшая панна Марыя – яна з’яўляецца апякункай гэтага часу чування, прарок Ісайя, які прыпавядаў прыход Хрыста ў свет, і св. Ян Хрысціцель, які непасрэдна падрыхтаваў людзей да спаткання з Хрыстом, прапаведуючы навяртанне, заклікаючы, каб мы прыгатавалі Хрысту сцежкі ў нашых сэрцах.

   Адвэнт гэта час радасці, вяселля, калі адбываецца пераход акцэнтаў з эсхаталогіі (другога прыходу Хрыста ў славе) на радаснае спатканне з Госпадам, які нараджаецца ў Віфлееме. Таму мы “радасна выходзім на спатканне Госпада”, як падаюць фармуляры спеваў на адвентовай літургіі. Таксама “Marana tha” – габрэйскае ўскліканне “прыйдзі Госпадзе”, і словы апостала Паўла: “Радуйцеся ў Госпадзе, яшчэ раз паўтараю радуйцеся … Госпад есць блізка” гучаць у сэрцы кожнага верніка, чакаючага прыходу Хрыста.

   Ва ўвесь час працягу Адвэнту, апрача нядзель і ўрачыстасці Беззаганнага Пачацця Панны Марыі 8 снежня, адпраўляецца св. Імша, якая завецца Раратнай. Яна асаблівым чынам прысвечана Божай Маці. Назва паходзіць ад першых слоў лацінскага гімну “Rorate caeli desuper“ – “Пашліце, нябесы, нам росы”. Ужо ў 17 веку на нашых тэрыторыях Рараты былі ўжо агульна вядомыя. У часе Раратнай імшы на алтары запаляецца дадатковая свяча, перацягнутая белай стужкай, якая сімвалізуе Марыю, бо яна як свет параннай звязды, папярэдзіла прыход  праўдзівага святла – Хрыста Збаўцы свету. Таксама гэта сімвал прывілегіі беззаганнага пачацця Панны Марыі, чысціні і прыгажосці яе жыцця, цалкам пасвечанага свайму Сыну.

  Вернікі заўсёды вельмі ахвоча прымалі ўдзел у Раратніх імшах. Асабліва ў вёсках людзі прыходзілі да святынь яшчэ ў пацьме, пехатой са спевам, каб падчас Імшы слухаць становыя навукі – казання для жанчын, мужчын, моладзі, а потым, пасля імшы, калі святары ўдзялялі сакрамэнт споведзі, спявалі адвэнтовыя песні, аддаючы пашану Панне Марыі. У нядзелі былі казаныя асаблівыя пропаведзі, памагаючыя лепей прыгатавацца да сакраманту споведзі. Вечарамі, калі ўжо не было столькі працы, калі заканчваліся працы на глебе, людзі імкнуліся перажываць гэты час разам з суседямі, не толькі ў сваёй сям’і. Збіраліся ў хатах, там спявалі, старшыя апавядалі малодшым аб сваім жыцці, супольна чыталі Святое Пісанне і адмаўлялі ружанцовыя малітвы. Моладзь у тым часе разучвала калядныя спевы, падрыхтоўваліся на будавання шопкі на Божае Нараджэнне, рабілі віфлеемскія звёзды, каб з імі і з каляднымі спевамі ўслаўляць Хрыста. Вернікі добра ведалі, што Божае Нараджэнне трэба спаткаць прыгатаваным, таму ў Адвэнце імкнуліся прымірыцца з ўсімі, з кім пасварыліся, аказвалі наўзаем помач, асабліва асобам старшым і бедным. Вядома так званая “шэрая гадзіна”, калі на падворку рабілася ўжо цёмна, калі скончваліся штодзенныя заняцці, сям’я збіралася разам, у кухні, пабліж пліты, усе вячэралі, потым не запальваючы святла маліліся ўсе ў цішыні разважалі над сваім жыццем.

   Прыгожай традыцыяй есць рабленне адвэнтавых пастаноў, калі вернікі дзеля лепшага прыгатавання да Святаў адмаўляюцца чагосьці, што перашкаджае ў іх духоўным жыцці. Гэта можа быць абмежаванне ў глядзенні тэлебачання, а высвабаджаны час  можна прысвяціць сваім родным і сваякам. Таксама адмова ўжывання алкаголю ці палення, калі грошы, якія мы выдаем на гэтыя злыя звычкі, прысвячаем на помач бедным і патрабуючым. Кожны з нас можа паразважаць, што менавіта з’яўляецца тый галоўным у нашым жыцці, і зрабіць на час Адвэнту пастанову выправіцца і ніколі больш не паўтараць гэтых недахопаў. Служаць гэтаму рэкалекцыі, якія адпраўляюцца ў Адвэнце – праз разважанне Божага слова і навучання Езуса Хрыста, мы адносім нашае жыццё з жыццём Хрыста, Яго Маці, святых, да якіх молімся, каб знаходзячы праявы нашай слабасці, недасканаласці, у шчырай малітве і духоўнай працы над сабой, мы назаўседы пакінулі прывязанне да граху, а жылі ў спакоі і згодзе з Богам, нашымі бліжнімі і з уласным сумленнем. Таму не забудзем аб спаведзі ў гэты збавенны для нас час, каб Той, прыхода Якога мы чакаем, прыняў дар нашых сэрцаў і сумленняў і даў нам сапраўдную радасць Святкавання Яго нараджэння.

У гэтым годзе Адвэнт пачаўся 29 лістапада.

Айцец Канстанцін, настаяцель прыхода Святой Ганны ў Глуску

Последние новости

Общество

В Беларуси вступили в силу изменения в ПДД — что важно знать

10 сентября 2025
Читать новость
Общество

Команда Глусской ДЮСШ стала третьей в первенстве области в программе спартакиады ДЮСШ по гандболу среди юношей

10 сентября 2025
Читать новость
Власть

Лукашенко наделил МВД полномочиями на подписание конвенции ООН против киберпреступности

10 сентября 2025
Читать новость
Актуально

Прибор, который защитит от удара током

10 сентября 2025
Читать новость
Общество

Глусский РОВД. Ответственность за незаконное хранение оружия

9 сентября 2025
Читать новость
Здоровье

ГРАФИК прохождения флюорографического обследования работников сельхозорганизаций Глусского района

9 сентября 2025
Читать новость

Рекомендуем